Katolická charismatická obnova
  

Hlavní menu:


Opustit nebo neopustit?

10.10.2003, autor: Angelo Scarano, kategorie: Nedělní evangelia

Evangelium Mk 10,17-30


17Když se Ježíš vydával
na cestu, přiběhl nějaký člověk, poklekl před ním a ptal se ho:
„Mistře dobrý, co musím dělat, abych dostal věčný život?“
18Ježíš mu odpověděl: „Proč mě nazýváš dobrým? Nikdo
není dobrý, jenom jeden: Bůh. 19Znáš přikázání: Nezabiješ,
nezcizoložíš, nepokradeš, nevydáš křivého svědectví, nebudeš
podvádět, cti svého otce i matku!“ 20On mu na to
řekl: „Mistře, to všechno jsem zachovával od svého mládí.“
21Ježíš na něho pohlédl s láskou a řekl mu: „Jedno
ti schází: Jdi, prodej všechno, co máš, a rozdej chudým, a budeš mít
poklad v nebi. Pak přijď a následuj mě!“ 22On pro to
slovo zesmutněl a odešel zarmoucen, protože měl mnoho majetku.


23Ježíš se rozhlédl a
řekl svým učedníkům: „Jak těžko vejdou do Božího království ti,
kdo mají bohatství!“ 24Učedníci užasli nad jeho
slovy. Ježíš jim však znovu řekl: „Děti, jak je těžké vejít do
Božího království! 25Spíš projde velbloud uchem jehly, než
vejde bohatý do Božího království.“ 26Oni užasli
ještě víc a říkali si mezi sebou: „Kdo tedy může být spasen?“
27Ježíš na ně pohleděl a řekl: „U lidí je to
nemožné, ale ne u Boha. Vždyť u Boha je možné všechno.“ 28Tu
mu řekl Petr: „My jsme opustili všechno a šli jsme za tebou.“
29Ježíš odpověděl: „Amen, pravím vám: Nikdo není,
kdo by opustil dům, bratry nebo sestry, matku nebo otce, děti nebo
pole pro mě a pro evangelium, 30aby nedostal stokrát víc
nyní v tomto čase: domy, bratry a sestry, matky a děti a pole, a to i
přes pronásledování, a v budoucím věku život věčný. 31A
tak mnozí první budou posledními a poslední prvními.“





Není možné opustit dobré věci…
bez poznání toho Lepšího. Proto ne nadarmo Kristus hned ze začátku
„přesměrovává“ pozornost mladíka na toho, který je Dobrý.
Ale to není jediný Kristův „trik“, jak vymanit tohoto
člověka z pout majetku: pohlédne na něj s láskou, ujistí
ho, že opuštěním majetku o nic nepřijde, ale bude mít poklad v nebi.








Opustit, nebo neopustit? Nekladli jsme
si někdy takovou otázku, když jsme přemýšleli, jestli se nezřeknout
určitého konkrétního předmětu, na kterém jsme byli příliš závislí?
Jsme-li poctiví, tak musíme připustit, že máme sklon se připoutat
k majetku – ať je velký, či malý. Fixování se na majetek
nehrozí jen bohatým, ale i těm, kdo nemají nic (ti mohou přilnout
touhou) – nejdůležitější je totiž vnitřní postoj a přilnutí.


Možná bychom nejraději zavřeli oči před
otázkou, zda jsme (či nejsme) skutečně svobodní vůči konkrétním věcem
(ať už jsou to peníze, auto, technika, vlastní dům…). Bylo by
ztrapňující přiznat si, že nějaká „maličkost“ nás drží
v poutech. Evangelium nám však dává odvahu k pravdě –
a ke svobodě. Vždyť Kristus nabízí pomocnou ruku všem „závislým“
– naléhavě volá, že je tu Někdo, kdo je mocný… nás
vytrhnout z moci majetku. Je tu Někdo, kdo je mocný, i když my
jsme bezmocní… a jednoduše závislí.





A jakým způsobem Bůh osvobozuje? Někdy
dává vnitřní svobodu, jindy dává i svobodu vnější – spolu
s vybízením (popudem) opustit tu konkrétní věc. Zatímco vnitřní
svobodu bychom si měli uchovat vždy (nejsme přece otroci, ale
svobodní, vykoupení!), svobodu vnější (projevující se konkrétním
zřeknutím) můžeme uplatnit jen někdy: tehdy, když pociťujeme, že
nejsme schopni si uchovat vnitřní svobodu, a když prožíváme, že nás
Bůh uschopňuje k tomuto konkrétnímu kroku.


Ať je to osvobození jen vnitřní nebo
také vnější, je zcela zásadní mít stále před očima to, co náš
nepřekonatelný Mistr předložil onomu „závislému“ muži:
jen jeden je ten skutečně dobrý. Všechno to krásné a dobré, co
obdivujeme na předmětech umění či techniky, je odleskem toho Dobrého.
A jestliže nás přitahuje a obohacuje krásný předmět, tím spíš dobrý
Bůh! On je všechno pro tebe – je všechno to, co miluješ (sv.
Augustýn)!





Tento Bůh je nejen dobrý, ale i mocný –
schopný nás osvobodit od toho všeho, co nás brzdí na cestě k němu.





K aplikaci


1. Postoj tohoto moudrého člověka si
můžeš osvojit… třeba tím, že se pomodlíš za pravou moudrost.


2. Co se zde konkrétně míní Božím
slovem? Řešení najdeš (jako obvykle) v kontextu, v tomto
případě v předchozích větách (stačí začít od prvního verše této
čtvrté kapitoly).


3. Ptej se poctivě, jestli existují
určité předměty, na kterých jsi závislý. A pak pros Boha o postoj
svobody.








Přípravu na
nedělní liturgii od Angela Scarana můžete každý týden dostávat
e-mailem. Objednat si tuto přípravu můžete zde.


  
© 2001-2013 Katolická charismatická obnova. Použití textů je možné se svolením redakce. ISSN 1214-2638.
© Design, redakční systém: Webdesignum 2007 - 2018
Nejčastěji hledané výrazy: Charismatická obnova | Vnitřní uzdravení | Vojtěch Kodet | Tábor Jump